A mgia ereje
2006.08.07. 14:37
A MGIA EREJE
Ha bepillantst akarunk nyerni a mgia vals hatalmba, meg akarjuk rteni mkdsnek finomsgait, energetikai s fizikai skhoz kttt potenciljt, elssorban azt kell evidenciban tartanunk, hogy a mgikus cselekedetek jelents rsze valjban nem ri el a hatst. Az eredmnytelen varzsls elsdleges oka az, ha dilettns mdon van kivlasztva a vgrehajts eszkze, ugyanis gyakran gy a bels, mint a kls sszhang hinyzik a cl s az annak elrsre kivlasztott eszkz kztt, azaz a jel s az idea nem illenek ssze. Az eredmnyessg elengedhetetlen felttele, hogy az, aki l vele, maga is kielgtnek tlje meg a trtnteket. Ez azrt annyira fontos, mert a mgikus cselekedetet gyakran nem az ltala elrt kls hats alapjn tlik meg, hanem aszerint a lelki kzrzet szerint, amelyet az az illet szemlyben kivltott. Ez a jelensg mindenekeltt az illet vdelmt szolgl mgikus eljrsok sorn jut rendkvli fontossghoz, ilyen esetben ugyanis a mgikus gyakorlat elvgzse mr nmagban meghozhatja az egyn szmra az addig hinyz lelkiert s biztonsgot, amellyel a tovbbiakban kpes lesz az t fenyeget tmadsok elhrtsra, vagy az t r negatv hatsok semlegestsre, kikerlsre . Teht a varzsls sikere igen nagy mrtkben a ritulhoz val szemlyes viszonyulson mlik. Egy nem teljes szvvel vgrehajtott mgikus eljrs bizonyosra vehet, hogy csekly hatst rhet csupn el. Aki nincs szilrdan meggyzdve mgikus eljrsa hatkonysgrl, az a vgeredmnyt is ktelkedve fogja majd megtlni. Termszetesen az is elfordul, hogy a kivlasztott eszkz ltal a mgia ugyan kifejti lnyegi hatst, de a cmzettben nem tudatosulnak a trtntek. Az igazn nagy mgikus erket mozgat rtusok nem tl gyakoriak, s ezek tbbsge radsul nem is veszlytelen, mert fggetlenl attl, hogy a cmzett akarta-e vagy nem, kifejti hatst s az illetre rknyszerti a fausti szerzdst a lemriai erkkel. Azok a lelki tnyezk, amelyek a mgia sorn mkdsbe lpnek, ersen befolysoljk a vgeredmnyt is. Ezt a jelensget jl megfigyelhetjk azokban az esetekben, amikor egy idegen eredet mgikus akci a sajt szociokulturlis hatrain _tl_ is kifejti hatst. ltalban ugyanis ezek az eljrsok csak abban a zrtnak tekinthet kollektvban mkdnek, amelyben termszetes s kzismert az adott eljrs jelentse. J plda erre a hetes szm megtlse, melyet Nmetorszgban szerencseszmnak, Olaszorszgban viszont rossz eljelnek tekintenek - kvetkezskppen az olasz lgi jratokon hinyzik is a hetesszm ls. Hasonl a helyzet a kkszem emberekkel, akiket a mediterrn znban gyakran vdolnak meg szemmel verssel. Ezzel szemben szak-Eurpban ez eszbe sem jutna senkinek! Ugyanakkor el kell ismerni, hogy minden tovbbi nlkl megtrtnhet az, hogy pl. valaki egy tvoli orszgbl magval hoz egy emlktrgyat, s az aztn krnyezetben ksbb fenyeget s kellemetlen atmoszfrt teremt maga krl. Az effle trgyakat hazjukban ltalban nemzeti rgisgknt knljk, s ott, ahonnan szrmazik, mgikus clokat szolglnak. _Ez az_ amely olyan tulajdonsgokkal ruhzza fel ket, amelynek hatsa a ksbbi tulajdonosnl is rvnyeslhet. Ez a hats akkor is fel szokott lpni, ha egybknt a mgikus jelet az adott trgyon kzvetlenl senki sem ismeri fel. Ilyen kivtelesen ers mgikus hats elfordulsa azonban nem tl gyakori, ennlfogva inkbb az a tipikus eset, amikor a cmzettnek kell felismernie a kivlasztott mdium re gyakorolt hatst. Ha nem ismeri fel, a ritul knnyen a semmibe fut, mivel a cmzett nem szerez rla tudomst. Olyan eset is elfordulhat, hogy az a szemly, akire a mgikus hatst rirnytottk, megrzi ezt a befolyst, s kpes hatkonyan vdekezni ellene. Korabeli beszmol emlti meg, hogy Olimposz alexandriai mgus irigysgbl megksrelte kortrsa, Pltinosz elmjt mgikus ton megzavarni, a filozfus azonban olyan sikeresen hrtotta el a tmadsokat, hogy vgl Olimposz ezekkel a szavakkal volt knytelen visszavonulni, s beismerni veresgt: "Micsoda hatalmas llek! Az sszes er, amely fel irnyult, visszaverdtt a lelkn, s visszaszllt a tmadra!" Ez az eset tanulsgosan bizonytja , hogy a mgikus eljrsok sorn a megfelel eszkz kivlasztsa mellett arra is nagyon kell figyelni, hogy a varzslat ereje nem csak, hogy megfeleljen, de ha csak lehet ersebb is legyen annl, amekkora lelkiervel a cmzett rendelkezik. A mgikus eljrsok erejnek magyarzatra alapveten ktfle felttelezs ltezik. Mg az egyik feltevs a mgikus hatst pszicholgiai krdsknt kezeli, a msik szerint energetikai jelensgrl van sz. A gyakorlat szerint ez a kt aspektus ssze is kapcsoldhat. Sigmund Freud a "Totem s tabu" cm fztt egyik jegyzetben megksrelte elvlasztani a varzslst s a mgit, melynek sorn a pszicholgiai s az energetikai magyarzatot a kvetkezkppen kapcsolta egymshoz: "Amikor a szellemet lrmval s kiltsokkal zik el, akkor tisztn varzsl tevkenysgrl van sz, amikor azonban knyszertik valamire azltal, hogy nevt hatalmukba kertettk, mgit znek vele." Ha az effle elvi klnbsgtevs a mgia s a varzsls kztt helyesnek bizonyulna is, a gyakorlatban semmikppen sem lehet ket egymstl ilyen preczen elvlasztani. Ami a varzslatot illeti, annak hatsossgt a pszicholgiai kzrzet minsge hatrozza meg, mert a procedra sorn kvzi-pszicholgiai trvnyek hatnak a termszeti trvnyek helyett. Ebben az esetben a gondolkodsnak s a hozzkapcsold kpzelernek olyan prioritsa van, hogy nem csak a valsg megrtsre, hanem bizonyos fokig a krnyezet feletti hatalom megszerzsre is lehetsg nylik. A pozitv gondolkods szles krben elfogadott hatalma bizonytja, hogy a gondolati mgia vals hatalommal br. Mg a "vletlen" esetek sorn sem lehet egyszeren elvetni a mgikus szndk, s az elrt hats kztti sszefggs krdst. Gyermekkoromban pldul meg voltam gyzdve arrl, hogy el tudom zni a zivatarfelhket, s ezt a felttelezett kpessgemet gyakran sikeresen hasznltam is. Az effajta jelensgeket az analitikus pszicholgia megalaptja, C. G. Jung a szinkronicits fogalmval jellemezte. Errl a kvetkezket rta: Az okozati elv azt mondja ki, hogy az ok s az okozat kztt szksgszer kapcsolat ll fenn. A szinkronicits elv azt lltja, hogy az esemnyek az egyidejsg s az rzkels rvn koincidencit (egybeesst) mutatnak egymssal. Ha teht azt felttelezzk, hogy sok egyedi megfigyels mgtt tnyek rejlenek, arra a kvetkeztetsre jutunk, hogy az okok s az okozatok sszefggse mellett ltezik a termszetben mg egy msik elv is, azaz az esemnyek rendjben kifejezdik egy olyan tnyez, amely egyfajta rzkknt jelenik meg." Ezzel sok eredmnyes varzsls megmagyarzhatv vlik. A gondolati- s a kpzeler a mgiban alapvet jelentsg. Paracelsus rta ezzel kapcsolatban, hogy: "A llek kpzelereje kvetkeztben a sz testet lt". Azaz a sajt gondolatunk uralsa fontos felttele a mginak. Ezen keresztl nem csak msokra lehet hatst gyakorolni, hanem az idegen befolysokkal szemben is eredmnyesen lehet vdekezni. Termszetesen hinnnk kell a gondolatok mindenhat erejben ahhoz, hogy annak a mgihoz szksges, sajt szemlynket meghalad hatst tudjunk klcsnzni, mivel a gondolkods ereje nmagban kptelen arra, hogy mgikus folyamatokat mozgsba hozzon. Ehhez szksgnk van a "hit hatalmnak" nevezett rendkvli lelkierre. Azokrl a hitben megnyilvnul erkrl van itt sz, amelyek - mint azt mondani szoks - "hegyeket mozgatnak meg". A mgusok csodatevsnek is ez az alapja, s erre a hatalmuk a bizonytk. Mai pszicholgiai ismereteink segtsgvel megfelel magyarzatot tudunk adni annak a gondolati ernek a mkdsre, melyek segtsgvel magunk is komoly mgikus eredmnyeket rhetnk el. Rgebben azrt kornt sem volt ilyen rzss a helyzet: a kzpkorban pl. mglyn gettk el azokat az egyetemistkat, akik klnlegesen tehetsgesek voltak, mert kimagasl tanulmnyi eredmnyeiket csak az rdggel kttt szvetsggel tudtk magyarzni. El kell ismerni azonban, hogy a kzvetlen szemlyes hatson tlmutat mgikus gondolati erk megtlse mg ma is nagyon eltr. Ismertetnk most egy lehetsges magyarzatot, azonban ez gy vilgnzetileg, mint tapasztalatok tekintetben bizonyos felttelekhez ktdik, gy nem is tart ignyt a kizrlagossgra: Agrippa von Nettesheim felttelezett egy u.n. "vilglelket", a Spiritus mundit, Ez az egyetlen ltez, amely mindent betlt, mindent elraszt, mindent sszekt s sszefggsbe hoz. Ltezsvel az egsz vilg egyetlen egysgg lp el. Ebbl kvetkezik, hogy azok a dolgok, amelyekben ez a szellem klnsen erteljes, kpesek r, hogy maguk is hasonlt hozzanak ltre! Ezzel a gondolattal valamilyen formban sok valls foglalkozik. Ez a vilgkp a vilg s a teremts mly, archetpikus megrtsn alapszik. A Spiritus mundinak a fizikai s mgikus sk hatsa bukkan fel a biolgus Rupert Sheldrake elmletben, aki hasonl szellem modellt hozott ltre a parapszicholgiai jelensgek magyarzatra. Az elmlet szerint fel lehet ttelezni egy az anyaghoz ktd, de mgis nll finomanyag-szer szellemi ert, amely br egyedileg megformlva jelenik meg, sszessgben egy nmagban hat jelensget alkot. gy ez az er egy mindent tfog s sszekt teret s keretet hoz ltre, melyben az egyes elemek mindennel s mindenkivel kpesek klcsnhatsba lpni. Az ilyen tpus kommunikcira utal jeleket a klnfle parapszicholgiai jelensgek htterben mr rgta felfedeztk, csakhogy a legtbb esetlers msodkzbl szrmazik, ezrt ebben a tanulmnyban nem foglalkozunk vele rszletesen. A bibi ott van, hogy mindnyjan rendelkeznk ilyenfajta szemlyes tapasztalatokkal is. Mindenkinek vannak olyan lmnyei, amelyek sajt pszichikai korltain tlmutatnak. Ezek az lmnyek szmunkra nagyon jelentsek, mert _tltk ket_ gy tudjuk: valsgos s nem fiktv vagy meghamistott lmnyekrl van sz. Pldul mindenki lt mr t "valaki nz vagy jn a htam mgtt" rzst, vagy kezdett el egyszerre ddolni vagy ftylni egy dallamot valaki mssal egytt. Ezek spontn telepatikus lmnyek. A hossz idn t tart partnerkapcsolatokban is meglehetsen gyakori a gondolattvitel szinte mindennapos gyakorlata. Ezeknl meglepbbek azok a beszmolk, amikor nagy tvolsg gondolattvitelrl van sz (pl. az anya megrzi, hogy mikor vesztette el a fit a harctren.) Van gy, hogy elveszett bartokkal vagy rokonokkal kerlnk egyszerre szoros gondolati kapcsolatba, anlkl, hogy brmifle szndkos kls megnyilvnuls ezt megelzte volna. Ilyen alkalmakkor szinte mindenki megsejt valamit ebbl a finomanyaggal behlzott kommunikcis trbl. A fenti, tisztn hat gondolati ertl elvonatkoztatva rdemes megvizsglni egy msik, szintn gondolati ton hat de ltszlag nllsult jelensget, amit "szellemi vmprizmus"-nak neveznek. Ezt olyan szemlyek kzelben rezzk, akik visszatr mdon, gtlstalanul "lelki szemetesldnak" hasznlnak bennnket. Ezek az emberek nlunk akarnak megszabadulni lelki szenvedseiktl, s miutn feltartztathatatlanul kintttk bnatukat, k megersdve tvoznak, mg mi lelkileg s szellemileg teljesen kifacsarva ljk meg ezt a helyzetet, s az gy rnk ragasztott rossz hangulat sokszor napokig ksrt bennnket. Mg ennl is rosszabbul jrunk azokkal, akik a mi lelkiernkbl tpllkoznak, kzelnkben lthatan fellednek, mikzben mi egyre inkbb elertlenednk. Ezeknek a szemlyeknek a kzelben tarts lelki gyengesget rznk, ezeket a jelensgeket azonban ritkn kapcsoljuk ssze, gy ltalban nem vesszk szre, hogy az ltalunk tlt fenyegetettsg rzsnek k a forrsai. Egy adott helynek, trnek, helysznnek is igen ers atmoszfrja lehet. Ezt rezzk mindannyiszor, amikor templomba, temetbe, nevezetes emlkhelyre megynk. Mg akkor is a hatsa al kerlhetnk a "hely szellemnek", amikor nem is ismerjk pontosan, hogy milyen mltbeli esemnyek emlkt poljk itt. Ezek a tapasztalatok szintn erstik meg, hogy a korbban mkdsbe lpett, finomanyaghoz ktd erk rszben kttt, msrst nllan mkd jelensgek, mivel az adott helysznek az emlkek rvn rendelkeznek azzal a karakterrel, amivel mi sokkal ksbb tallkozunk. Csak kzben ez a karakter szinte nll letre kelt, s immr a konkrt helyi ktdstl fggetlenl vlik szmunkra rzkelhetv. Ezzel magyarzhat, hogy -br szinte semmi konkrt ismeret nem maradt meg rluk- rgi s elfeledett kultikus helyszneken mgis t tudjuk lni - s t is ljk - ezeket a hatsokat. Hasonl trtnik velnk akkor is, amikor nagyon alaposan s szinte rdekldssel foglalkozunk valamilyen tmval. Lehet ez egy knyv, amelynek olvassakor egyszer csak valami mdon megrint bennnket a szerz szelleme. Mg ennl is fantasztikusabb lehet az lmny, ha valakivel egy fontos trtnelmi esemnyrl, vagy egy mr rg meghalt jelents szemlyisgrl beszlnk, s kzben egyre ersdik az a benyomsunk, hogy _mi magunk, fizikailag_ abban a rgi trtnelmi helyzetben talljuk magunkat, illetve a mr meghalt szemly jelenlte megcsap bennnket. Hogy egy adott helyzetnek mennyire ers is lehet az atmoszfrja, azt jl illusztrlja az gynevezett "Jeruzslem-szindrma". A trtnelmi vrosba rkez zarndokok krben meglehetsen gyakran tr ki egyfajta vallsi tboly, mely abban nyilvnul meg, hogy az rintettek valamelyik bibliai figura szerept ltik magukra, s eszerint kezdenek el viselkedni. Ezeknl a szemlyeknl nem sokkal a vrosba rkezs utn lp fel a feltn magatarts-vltozs, mely sorn egy szmukra is vratlan ers bels knyszer hatsra eltvolodnak sajt csoportjuktl, klnbz ritulis megtisztulsi ritulknak vetik al magukat s fehr lepelbe burkolzva, mintegy rvletbe esve jrklnak a Via Dolorosn, hangosan imdkozva, vagy lngol prdikcikat tartva. Nem vitatott, hogy ezek a Jeruzslem-szindrmba esett zarndokoknak nagyobbik rsze mr a szent vrosba val rkezsk eltt is bizonyos pszichs problmkkal kszkdtt, csakhogy az rintettek kb. egyharmada korbban teljesen egszsges s stabil szemlyisg volt! Az sem megmagyarzott, hogy a vrakozsokkal ellenttben ktszer annyi frfit ragad magval a Jeruzslem-szindrma, mint nt (rdekes ellentt azzal, hogy ltalban a nk 2/3 arnyban kerlnek egybknt kapcsolatba az ezoterikval, a frfiakhoz kpest.) Mint azt a fenti plda szemlletesen mutatja, a szellemi erknek egy adott trsgben val rzkelse mindig a sokfle formban, de mindentt jelen lv finomanyag jelenltnek energijra utal. Ezek a megjelensi formk egyfajta "Spiritus magus" (mgikus szellem) mkdst jelzik. Tulajdonkppen ezzel a fogalommal a finomanyag energijnak azokat a szintjeit lehet krlrni, amelyek mgikus eszkzkkel megszlthatk. A "Spiritus magus"-sal val kapcsolatfelvtelnek tbbfle tja van. Van, akiknek sikerl pusztn a sajt lelkierejk rvn rintkezsbe lpni ezzel az energival, de gyakoribb, hogy ehhez bizonyos rhangoldsra s elkszletekre van szksg. Azok a ritulk, amelyek a legtbb mgikus eljrst ksrik, maguk is mgikus clt szolglnak, ezrt semmikppen sem tekinthetk jelentsg nlkli, hatsvadsz klssgeknek. A "Fehr" rszben a ksbbiek sorn az "elkszletek" cmsz alatt majd kzelebbrl is bemutatjuk ezeket az eljrsokat. Van olyan mgikus irnyvonal, amely hajlik arra, hogy a Spiritus magus megkzeltshez szellemi kzvettt vegyenek ignybe. Ez azonban ktl fegyver, mindenkppen jl t kell gondolni a szksgessgt, mivel ilyen esetekben fennll annak a veszlye, hogy a kzvett valamilyen rtelemben (j s rossz rtelemben egyarnt) befolysolhatja az egsz mgikus folyamatot. Olykor mr az is elg, ha a kzvett sajt kpzeletben ltez alakokat visz be valamilyen mdon a folyamatokba, s ltaluk (rajtik keresztl) irnyt szerepet szerez magnak. Ilyen esetben ugyanis a mgus hatalma ttevdik a kzvettre, s a mgus, aki az egsz folyamatot kezdemnyezte - s akinek ezltal az ert birtokolnia kellene - alrendelt helyzetbe kerl, vagy passzv tehetetlensggel vesz rszt az esemnyekben. Az eddigiekbl leszrhet a kvetkeztets, hogy a Spiritus magus nmagban ellentmondsos er, mely mind a fekete, mind a fehr mgia lehetsgeit magba foglalja, s nll egysget alkot. A gnosztikusok s kvetik hasonl rtelemben rtak a Spiritus magus felsbbrend, vilgforml szellemrl. Teht a Spiritus magus vilgos, azaz "fehr" sszetevi nem klnbztethetk meg kzvetlenl a stt, feketemgikus aspektusokkal, ugyanis mindkett integrns rsze az egsznek. A kt - egymst kiegszt - er kztti lnyeges klnbsg csak a mindenkori alkalmazs sorn nyilvnul meg, melyek aszerint klnbznek, hogy a procedrt rontsra vagy gygytsra hasznljk. A szban forg tmrl Paracelsus a kvetkezket rta: "A termszet fnyt bocst ki s ezen keresztl vlik megismerhetv, de az emberben is van fny - gy szletett bele a termszetbe - s ez az a fny, amelynek a rvn az ember kpes a termszetfeletti dolgokat megtapasztalni. Akik a termszet fnyt keresik, azok a termszet fnyrl beszlnek, akik az ember fnyt keresik, azok is a termszet fnyrl beszlnek, mert az ember szellem is, angyal is, aki mindhrom tulajdonsggal rendelkezik. Amikor termszett vlik, akkor a termszetet szolglja, amikor szellemm vlik, akkor az angyalt szolglja, amikor angyall vlik, akkor maga szolgl angyalknt. Az elst a testnek adjk, a tbbit a lleknek, s ezek a llek kincsei. Ezrt van, hogy az ember llekkel br, s a termszet fel emelkedik, hogy ltrehozza azt, ami nincs a termszetben. Megtapasztalja s ltrehozza a poklot, az rdgt s az birodalmt, de ltrehozza az eget s az gi lnyeket is, az Istent s az birodalmt, vagy az angyalokat s a j szellemeket." Az gy rtelmezett mgia azonban -mg akkor is, ha kizrlag gygyt cllal alkalmazzk - mindig valami mdon rokon a fausti alkuval, azaz a mkdsbe hozott energik nem csupn tiszta erkbl llnak. Ezt igen sokves ksrleti tapasztalatok erstik meg, amelyet mgikus s gnosztikus kzssgekkel vgzett ksrletek valamint a gygytkkal szerzett benyomsok egyarnt igazolnak. Ekzben a fent emltett Spiritus magus mellett ltezik egy olyan finomanyaghoz kttt er, mely nem bipolris, hanem magban vve tiszta s eredeti. Ezek a mondok olyan helyeken s felttelek mellett lteznek, ahol s amikor a fehr mgia nmagban kpes rvnyeslni. A mgusnak az a dolga, hogy ezek eltt az erk eltt megnyljon, mert a mgia _csak gy lehet_ gygyt. Csak gy van garancia arra, hogy lelkiernket nem kapcsoljuk alacsonyrend s muland, vgeredmnyt tekintve pedig nem gygyt erkhz rvidtv sikerek remnyben (T.kppen Fekete mgihoz).Gotthilf von Schubert termszetfilozfus a kvetkezket szgezi le ezzel kapcsolatban: "A termszettudomny rnyoldalai" cm mvben: "Csak az az igazi mgia s teurgia, mely a lnyeket megnyitja a j szra, arra az eleven, a lnynkbl rkez j szra, amelyik nem az ajkakrl, hanem a szvbl szl, s termszete szerint a vdelmet, a kiteljesedst, a jcselekedeteket szolglja. De mg a legmagasabb rend s ltszlag legtisztbb jelensgek is elszr olyan alrendelt erkknt mkdnek, amelyek a termszet magasabb asztrlis rgiiban tevkenykednek de az elemek alacsonyabb adhzis s kohzis eri egy idre hatstalann - vagy legalbbis szlelhetetlenn - teszik ket, s nem emelik a magasba."
forrs: vegzet.hu
|